יום רביעי, 9 באוגוסט 2017

זמן קריאה - "אל הנער הזה התפללתי" מאת יונה כהן

לצערנו לא כולם נולדו עם כפית כסף בפה, ויש נערים ונערות שנאלצים להסתגל למציאות חיים מורכבת שאינה פשוטה ומערכות החינוך אינן יודעות לעיתים איך להתמודד עם נוער שמגיע ממצוקה ושחווה אינספור כשלונות ותנאים בסיסיים קשים.
הספר המצויין "אל הנער הזה התפללתי" מאת יונה כהן מביא לנו את סיפורו  של נער שהיו לו כל הסיבות לסטות מהדרך הישרה ולהידרדר לעולם הפשע, ובכל זאת הצליח להשתקם, הספר מתאר באמצעות סיפורים שהנער כתב במהלך סדנאות הכתיבה החווייתיות של יונה בחווה שיקום, וכיצד  בעזרתם של אנשים טובים, חשיבה ושימת לב, הוא מצליח למצוא את השביל הנכון, משתקם ומשתלב חזרה בחברה הישראלית.
אין ספק שאפשר להגיע לכל אחד והדרך שהנער עבר מוכיחה שבאמצעות גישה חיובית ותשומת לב הכל אפשרי ובכל אחד ניתן למצוא את הזהב שבתוכו ואת היכולות ועם יחס נכון אפשר בהחלט לעשות את הלא יאומן עם נקודת פתיחה נמוכה.
יונה (דרעי) כהן, בת 56, גרושה + 5, ילידת דנמרק המתגוררת בתקוע, היא מאלו שחוו באופן אישי וגם הפנימו שהעבודה עם נוער בסיכון יש בה מעין שליחות. עתה, אחרי   כ-עשרים שנות עבודה עם נוער בסיכון, היא משחררת את ספרה "אל הנער הזה התפללתי", המורכב מסיפוריו של נער בסיכון החי בחוות שיקום, תרגילי כתיבה שביצע במסגרת סדנא והמשוב שקיבל על הכתיבה שלו, חשוב להדגשי אומרת יונה כי "נערים אלה מקבלים הזדמנות אחרונה לשיקום לפני שהמערכת מרימה ידיים ושולחת אותם לבתי הכלא, ומשם חזרה לחיי הפשע" .
הרומן מבוסס על דמות אמיתית, אביחי, שהמחברת היתה עבורו כעוגן לפורקן רגשות וליוותה אותו בדרך הארוכה של שיקום. אותה מחברת נשארה אצל יונה שקיבלה את הסכמתו לשלב את סיפוריו בספרה החדש,אביחי כיום מנהל חיים עצמאים לאחר שירות צבאי מוצלח בקרבי, נישואים ואבהות טרייה.  
מתוך הסיפורים עולה תהליך השיקום הלא פשוט, צורך להוציא כעסים ורגשות עזים החוצה, הקושי להתמודד עם מסגרות, נורמות, בטחון עצמי נמוך, חוסר אמונה עצמי ועוד. "במחברת של אביחי אסופים כל הסיפורים כפי שכתב כשהיה נער בחוות השיקום, עם שגיאות כתיב, עם קללות, עם כעסים ובדיוק כך מופיעים הסיפורים בספר", מעידה יונה.
אני באופן אישי מאוד מאמינה בכך שבעזרת כתיבה ניתן לרפא, הכתיבה משחררת אין צורך לדבר מוציאים הכל בכתב וכך קל יותר, הספר בהחלט מעורר השראה וחשוב מאוד לכולנו וגם למטפלים, מורים, אנשי הדרכה ועוד...
יונה בוגרת תואר  B.A.במשפטים ותואר M.A. בתלמוד באוניברסיטת בר-אילן, עבדה רוב חייה בתיכונים דתיים, במרכז הילה בעיריית ירושלים המשמש כמסגרת לימודית עבור נוער נושר, בחוות שיקום, מרכזי גמילה והוסטלים לנערים.
יונה גיסתו לשעבר של השר אריה דרעי השתלבה במשך 4 שנים בחוות שיקום במדבר שבה העבירה סדנאות כתיבה לנוער בסיכון. שם פגשה נערים רבים שהיוו השראה לספרה. הסדנאות של יונה הוו כלי נהדר לרכישת מיומנות בהבעה בכתב, פיתוח
מודעות אישית ועצמית והזדמנות לקבלת פידבק. "אני מאמינה שלא  צריך ללמד חומר בצורה פרונטלית אלא שהמורים צריכים לעסוק בלחנך את הנער המתבגר, לעצב את אישיותו, שיצא מבית הספר עם כלים להתמודד עם החיים האמתיים בהמשך דרכו".
הספר: אל הנער הזה התפללתי,  מאת: יונה כהן
הוצאת מדיה 10
223 עמודים, מחיר: 74 ש"ח.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה