יום רביעי, 10 בינואר 2018

הפרעה בקצב בלב סרטו של בוריס חלבניקוב החל מ-11.1.18 בבתי הקולנוע....

הוזמנתי לסינמטק בתל אביב כדי לצפות בסרט החדש "הפרעה בקצב הלב" של בוריס חלבניקוב, גיבור הסרט הינו אולג פרמדיק צעיר ומוכשר,

אשתו קטיה עובדת כאחות בחדר מיון בבית החולים וחיי שניהם נסובים סביב החולים, קטיה אוהבת את אולג אבל נמאס לה שהוא מתעניין יותר בחולים מאשר בה והיא מבקשת ממנו גט, בעיקר מזה שהיא מרגישה שהיא מוזנחת בקשר ואולג מאוד מרוכז בעצמו ובעבודתו.

כאשר מגיע מנהל חדש ונוקשה ליחידת הפרמדיקים וקובע חוקים חדשים בעבודה, הלחץ מתחיל לתת את אותותיו עם כל הפרמדיקים אבל את אולג החוקים החדשים לא מעניינים, והוא יעשה הכל כדי להציל את החולים שלו, מה שמביא אותו לעימות עם הבוס החדש, המשבר בעבודה מתנגש עם המשבר האישי איתו הוא מתמודד, בין הטיפול בחולים, השינויים במערכת הבריאות וכמויות האלכוהול שאולג שותה, על אולג וקטיה למצוא דרך חדשה אחד אל השני.

סרט מקסים ביותר שנותן מראה מרתק על פרמדיק אחד שעוזר לחולים בכל דרך גם אם לעיתים זה עולה לו ביוקר, בסרט רואים את מצבם של החולים, את הצד השני שמטפל בהם, מציאות ברוסיה של חדש מול ישן, של חספוס מול עדינות, עבודה קשה שלוקחת הרבה אנרגיות גם גופניות וגם נפשיות, סרט שנוגע בלב של הצופה, צחקתי, התרגשתי, ובעיקר נהניתי מכל דקה, ולא הרגשתי איך עבר הזמן.


לצפייה בטריילר עם כתוביות לעברית:
https://youtu.be/cTZvPQIIqeA

הסרט "הפרעה בקצב הלב סרטו של בוריס חלבניקוב,
זוכה הפרס הראשי בתחרות "כרמל" בפסטיבל הסרטים חיפה 2017
זוכה פרס השחקן בפסטיבל קרלובי וארי
זוכה פרס השחקן בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בשיקגו
זוכה פרס חבר השופטים בתחרות אסיה פסיפיק
זוכה שלושה פרסים בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בסאחלין,לסרט, לשחקן ופרס חביב הקהל
זוכה פרס השחקן בפסטיבל הקולנוע הרוסי בסוצ'י
יוצרים
בימוי:    בוריס חלבניקוב             
תסריט: נטליה משכנינובה         
ובוריס חלבניקוב                                    
צילום: אלישר חמידחודזאב         
עריכה: איוואן לבדב                                             
ויוליה בטלובה                           
עיצוב: אולגה חלבנוקובה                       
הפקה: סרגיי סליינוב                  
שחקנים
אולג:     אלכסנדר יטשנקו                      
קטיה:    אירינה גורבצ'בה                                       
ניקולאי שרייבר                                        
סרגיי נסדקין
רוסיה, פינלנד, גרמניה 2017, 116 דקות.
הסרט דובר רוסית עם כתוביות לעברית ולאנגלית.
הפצה בישראל קולנוע חדש,
החל מתאריך 11 לינואר בסינמטק תל אביב, בקולנוע כוכב רמת השרון ובבתי הקולנוע הנבחרים ברחבי הארץ.
הערות הבמאי בוריס חלבניקוב
בימינו האדם נעשה מעורב הרבה יותר בחיים הציבוריים, ולהביע עמדה בנושאים כמו: פוליטיקה, אקולוגיה, נדבנות, פוטין, אופוזיציה, אוקראינה, טראמפ, משבר כזה או אחר בעולם. אנשים רבים במהלך היום יושבים מול הרשתות החברתיות מנסים למצוא הגיון כל שהוא במה שמתרחש בעולם היום ולמצוא תשובות לשאלות שהועלו.
מרוב עומס האינפורמציה האנשים מתחלקים לאטומים קטנים. לכן בעיני, חשוב מאד לדבר על אדם שעסוק קודם כל בחיים שלו עצמם והאירועים אותם הוא עובר, ובנוסף הוא מתעניין באופן מפורט בחייהם (הבריאותיים) של אנשים אחרים. הגיבור שלנו לא רואה את  האירועים בעולם כחשובים במיוחד. הדברים החשובים לו הם נושאים של חיים ומוות. עכשיו או לעולם לא, זה הוא או אף אחד אחר לא.
יש איזה טרנד בחברה המודרנית של היום להינעל על הנושאים המשותפים לכולם כל הזמן ולהרבה אנשים יש התמכרות שכזו המסתיימת בדרך כלל בהערות נזעמות ברשתות החברתיות. זה נותן לאותם מתדיינים את תחושה שהם מילאו את המשימה שלהם בחיים ובעולם, אבל יש דברים חשוב מאד והרבה יותר הנקראים "להתחיל מעצמך". לכן חשוב לי כל כך לתאר איך אנשים יכולים לשנות את העולם באופן פרטני. באמצעות האמצעים העומדים לרשותם ומבלי להוסיף לכך את הקהל הידידותי שלהם.
אני מתעניין באדם שמשתוקק לדעת ולעשות משהו חשוב לא בעולם הרחב, לא על מסכי טלוויזיה ארציים, אלא במסגרת המקצוע שלו, בחיים האישיים שלו. למרות כל הקשיים שהוא ניתקל בהם ולמרות שיהיו מקרים נוראיים ולא ניתנים לפתרון בסופו של דבר הכל ייפתר, ולעיתים גם לטובתו שלו.
עבורי זה סיפור על חיים מאד קשים ועבודה קשה. סיפור של אדם שלא מתמוטט בניגוד למה שניתן לצפות אלא ממשיך לחיות את חייו. זו הסיבה העיקרית מדוע היה חשוב לי לעשות את הסרט הזה.
ראיון עם הבמאי
ש: מה היה המניע העיקרי לעשות את הסרט?
ת: אני בדרך כלל לא מתכנן לעשות את הסרט כמו שהוא יוצא לבסוף. הסיפור קיבל צורה תוך כדי העבודה על התסריט. במקור הרעיון היה לצור קומדיה, אבל הכיוון השתנה לעבר דרמה כשהגיבורים "מצאו" את המקצוע שלהם.
ש: הסרט אינו מתעסק רק בבני הזוג, הוא עוסק גם בנושאים רחבי יריעה כמו התפתחות מערכת הבריאות ברוסיה, מדוע בחרת את זה כרקע לסרט?
ת: גם זה לא תוכנן מראש. כשעלינו על הרעיון שהגיבורים שלנו יהיו רופאים, התחלנו לחקור את הנושא לעומק. שוחחנו עם פרמדיקים, רופאים ומנהלי מחלקות והקלטנו את השיחות בוידיאו. לאט לאט למדנו עוד ועוד פרטים ועובדות. אותם הכנסנו למבנה הדרמטי של הסרט.
ש: האם עשיתם תחקיר בבתי חולים אמיתיים כשכתבתם את התסריט, מה היו הדברים המפתיעים ביותר שגילית בתהליך?
ת: כן, עשינו תחקיר יסודי. היו בעבודה על הסרט שבעה או שמונה יועצים, רופאים ופרמדיקים מחלקים שונים של רוסיה שעובדים בחדרי מיון. בכל מקום הם מתמודדים עם בעיות מעט שונות, אבל באופן כללי הרפורמה במערכת הבריאות השפיעה כל כולם בצורה עמוקה. כך שברגע מסוים התרכזנו בנושאים שנויים במחלוקת. לא הייתי משתמש במילים "מעניין ומפתיע" בהקשר של עובדי רפואה. כיון שיש זרם בלתי פוסק של מקרים רפואיים וטיפולים רבים שהם חוזרים על עצמם. ייתכן שמבחוץ זה נראה מסעיר, מרתק, מפחיד, במערכת עצמה האנשים חשים כמו עובדים בכל עבודה.
ש: הסרט מביא מבט על רוסיה דרך חולים שונים, לעיתים בדרך קלילה, ואפילו קומית, סגנון שאתה מתחבר אליו מאוד. האם קומדיה היא דרך נכונה להראות מציאות?
ת: אני חושב שקומדיה היא אחת הדרכים המעולות להראות מציאות, כאשר אדם מחייך ומספר בדיחות, זה הרגע בו הוא הכי נינוח. כשאנחנו מדברים על מישהו עם אירוניה וסרקזם אנחנו רואים את האדם הזה בשלמותו. אם אנחנו מתייחסים ברצינות יתר האדם הופך לדו מימדי, וזה משרת רק דבר אחד בידיו של הכותב.
ש: איפה צולם הסרט ולמה בחרת במקום הזה במיוחד?
ת: הסרט צולם בעיר ירוסלבל, זו עיר רוסית בינונית. זה היה מקום אידיאלי בשבילנו לצילומים כי היא מגוונת מבחינת ויזואלית. יש בה אזורים ישנים וחדשים, שביל הליכה ארוך לאורך הנהר וכל האלמנטים האחרים שהופיעו בתסריט.
ש: איך נולדה הדמות של אולג?
ת: היה לנו רעיון לצור דמות שהיא חלשה בצורה יוצאת דופן ומאד לא בוגרת בחייה האישיים, אולי ברמה של ילד בן 12, ובאותו זמן בחייו המקצועיים הוא מאד בוגר ובטוח ומדויק. כאילו הוא בילה יותר שנים בחייו המקצועיים מאשר בחייו האישיים. בנינו את הדמות כך שהוא יהיה מלא בסתירות.
ש: שני השחקנים נותנים הופעה חזקה, מה הביא אותך ללהק אותם?
ת: אולי פשוט זה שהם משחקים נפלא, במקרה של אלכסנדר זו הפעם החמישית שאנחנו עובדים יחד . לגבי אירינה גורבצ'בה, זו הפעם הראשונה שאנחנו עובדים יחד. חיפשתי שחקנים שיהיו דומים לדמויות במה שהם מייצגים, באישיות שלהם וברגישות שלהם. לא רציתי שהם ישחקו. רציתי שהם יספרו לנו על עצמם. כאילו אנחנו יוצרים סרט דוקומנטרי על שני השחקנים הללו.
ש:מה רצית לומר באמצעות הבוס החדש של אולג שקובע כללים חדישים?
ת: הדבר הבולט בתפקיד שלו הוא שהוא הופך להיות אסיר של הסיטואציה. של התפקיד שהוא לקח על עצמו. הוא לא רע ולא טוב. הוא אפקטיבי, מנהל שנזרק לסיטואציה הזו על ידי רפורמת הבריאות.
ש: מה לגבי המוסיקה?
ת: כשכתבנו את התסריט התסריטאית השותפה הציעה את שני השירים המופיעים בסרט. אבל לא חשבנו שהשיר ששומעים במסיבה הנערכת בבית, ייהפך לשיר הנושא. זה היה ברור לאחר שצילמנו את הסצינה. כשהסתכלתי על החומרים, הייתי בטוח לגמרי שאנחנו צריכים לשים את השיר הזה בסוף הסרט גם כן.
הפילמוגרפיה של בוריס חלבניקוב
"חיים ארוכים וטובים" 2013 - השתתף בתחרות הרשמית בפסטיבל ברלין
"עד שהלילה יפריד בייננו" 2012
"העוזרת יצאה משליטה" 2009
"לצוף באופן חופשי"  2006 - השתתף מסגרת אוריזונטי בפסטיבל ונציה
"הדרכים לקוקטבל" 2004 - זוכה פרס פיליפ מוריס בפסטיבל קרלובי וארי, השתתף בפסטיבל טורונטו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה